Tillbaka!

Hej vänner!

Jag har varit på resande fot ett par dagar och därför har uppdateringen här varit lite halvdann. Men nu är jag tillbaka full av nya intryck som jag tänker mala om för er! 

Hangzhou är en kinesisk stad och är den administrativa huvudorten för provinsen Zhejiang. Staden ligger omkring 180 kilometer sydväst om Shanghai och är känd för sitt vackra läge vid sjön Xi hu (Västra sjön, även på svenska ofta benämnd med sin engelska beteckning West Lake). Centrala Hangzhou hade 1,4 miljoner invånare år 2000, med 6,9 miljoner invånare i hela den subprovinsiella staden.

Jag skulle gärna bo I hangzhou om jag kommer tillbaka till Kina någongång! Större och lite mer internationell än Ningbo, vacker natur och fortfarande mycket av det kinesiska kvar! Och billigt!





Här bodde vi! Ett mysig och fräscht hotell som låg i en liten by precis vid Xi hu, West lake. Till vänster i bild är det 5 minuters gångavstånd till stranden. Hotellpersonalen pratade ingen engelska alls så det var lite roligt när jag skulle säga att våran TV var trasig, jag glömde nämligen bort vad trasig heter och det blev helt enkelt :我门的电视是不好! Vilket betyder typ "våran TV är dålig!". Fast när jag fick en lite konstig blick så la jag även till ett "det går inte att se på film" och då fattade dom och kom och hjälpte oss.



Jag i en lite poetisk bild utanför hotellet i väntan på mat.



"Kan du inte sitta där så kan jag ta en bild? Se glad ut!" Sen när jag såg resultatet och dom ledsna ögonen så kände jag mig lite elak. Så det var första och sista påtvingade bilden. Det här är iallafall runt Xi hu, vacker natur och väldigt stort! Vi sprang nästan inte på en enda människa.



Den här är inte påtvingad! Ser ni var det står på skylten? Och i och med att Ibbe är från Lund så blev han lite eld och lågor. Ett träd från Lund mitt i Kina! Häftigt!



Som sagt, vacker natur och fridfull tystnad. Det är inte någonting som händer varje dag i Kina kan jag lova er. Vill man ha det lugnt och skönt är det fel land att åka till, det ska ni ha klart för er.



Vet inte varför jag ser ut som en utarbetad 5 barns-mamma, men ni kan ju fokusera på bakgunden i stället, se bara vad fin den är! Tyvärr hade vi väl inte det bästa vädret, men uppehåll hela tiden och jag var glad att det inte var varmare, hade svettats sönder då i och med att vi kanske gick en mil den dagen.



Jag nerstoppad i en blomsterhäck. Mycket blommor var det! Och på just den här platsen reste sig ett brudpar från just när vi kom, så om den duger för bröllopsfoton så duger den åt mig med!



I en trappa. Precis efteråt kom det ett tvillingpar bestående av två typ4 åriga tejer som var klädda exakt likadant. Så gulliga! Jag ångrar så mycket att jag inte bad dom att vara med på ett kort med mig...



En massa vackra broar fanns det, och porlande bäckar.




Massa träd... Var ju ett tag sen jag såg sånt så därav Jesus-posen.



Som sagt, lite grådassigt väder.



Sen hyrde vi en båt i 30 minuter för 20 kronor och puttrade runt på sjön. Den gick ganska sakt, men det var kul i alla fall! Flytvästarna var så dåliga att min hade nog stjälpt mer än hjälpt, hade någon konstigt hemmasnickrad version av bälte som skulle ha satt sig precis i halsen om jag hade ramlat i. Tur att man är simkunnig och att vattnet var riktigt varmt! Alltså, vi ramlade inte i, men jag kände med handen...



Glad!



Yey!

Resten av resan och lite mer bilder från själva staden bjuder jag på senare. Det är lite segt att sitta och ladda upp en bild i taget... Hoppas allt är bra med alla er och att ni hade en fin valborg! Och att alla revyfantaster har fått sin årliga dos! Jag känner att det är någonting som saknas, slutet på april/början på maj SKA ju handla om revyn, annars är det inte på riktigt... Men jag glädjer mig åt skivan!
Nu ska jag springa en runda, har nu sprungit 2 mil i veckan i 3 veckor! Ojojoj, vad händer? Men det är skönt och blir lite som en drog. Men jag måste springa efter 22 då kineserna är hemma, annars tittar dom så mycket på mig, och det vill jag inte...

Puss och kram!


Kommentarer
Postat av: Birgitta Westerman

Oj vad vackert det var! Det är så spännande att följa ditt liv så här. Kul att se Hampus i revyn-du har säkert redan hört att han var jättebra! Ha det så bra Tove.Kram

Farmor

2011-05-11 @ 21:01:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0