Söndag

Hej vänner!

Anledningen till att det har varit lite dött på bloggen är att jag hade tappat bort min kamera, eller egentlig utan förlagt den, och det är tråkigt att blogga utan bilder. Men nu har jag hittat den igen så nu kör vi igång igen!
Idag är det söndag och det är världens tråkigaste väder, lite åska i luften och jag sov till 11. Vi har varit ute både torsdag, fredag och lördag, så var väl lite trött efter många sena nätter antar jag. Men det har varit så roligt och jag har träffat en massa nytt folk, så det var det värt! Igår var jag, och en massa vänner, bjudna till ett par kompisar som vi träffat ute på krogen. Sen gick vi vidare till ett ställe som heter TNT och dansade, det var jättekul!





Här är lite nytt folk som jag har lärt känna. Alla är från frankrike utom Sofia, den blonda tjejen i mitten, hon är svensk. Väldigt trevliga är dom allihoppa iallafall, och dom pluggar också kinesiska här på Wanli, så det är kul! Speciellt med lite tejer, haha. Har varit lite mycket killsnack nu ett tag kan jag känna.

Idag har jag också haft chinense corner igen, och jag fick massa beröm för mitt uttal "i understand everything you say!" sa en tjeje och menade på att det är inte alltid det är så. Och sen frågade en av tejejerna om vi kunda bli vänner, och jag sa ja såklart. Men är det inte lite konstigt att fråga? Eller alltså, man blir ju vänner, man kan ju inte bestämma sånt. Men vi bytte nummer och hon ville att vi skulle gå och shoppa någon dag. Hon pratar ganska dålig engelska, så det är ju bra, för då får jag öva mer.



Amy, Susan och Tina (min lärare). Världens trevligaste och Susan har väldigt tydligt och bra uttal, tycker jag alltså, så jag har lätt för att förstå vad hon säger, och det gillar vi! Det är väldigt olika med hur kineser uttalar i och med att nästan alla pratar en dialekt som är som ett annat språk. Alltså kineser från en provins förstör inte kineser från en annan provins, alla kan ju prata mandarin och på så sätt förstå varandra, men det är ganska coolt att dialekterna är som helt andra språk!



Jag och min lärare Tina! Hon är världens gulligaste och har sånt tålamod med oss, haha. Det syns inte riktigt på den här bilden, men hon är världens minsta människa, det är helt sjukt! Hennes lår är som mina handleder och hon är kanske 150 cm!

Nu ska jag återgå till mina studier, försöker lära mig hur jag ska förklara vägar för folk. Och i och med att vi är i Kina så är det ju inte det lättaste. Kineser tycker om att fröklara saker som norr, söder, väst och öst. Allstå inte som hemma, med höger och vänster hit och dit. Och hur ofta vet man i vilket väderstreck man har näsan? Jag vet det inte så ofta kan jag erkänna. Det är för att Beijing är uppbyggt på ett sånt sätt, alla gator heter norr osv, och då måste ju hela kina vara likadant. Det är som med tidzonen, det är ju samma tid i hela kina! Knäppt ju. Jaja, önska mig lycka till!

Puss och kram!




Kommentarer
Postat av: mamma

Kul att bloggen är igång igen och att du inte hade tappat bort kameran. Va roligt med nya vänner, och vad bra att du gillar dina lärare! puss mamma

2011-03-21 @ 21:26:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0