Blomster

Hej vänner!

Igår hade jag tråkigt, så jag åkte in till wanda (ett gigantiskt köpecentrum) tar ungefär 15 min att gå från mig. Väl där drog osynliga krafter mig mot mitt hat-älskade Wallmart. Wallmart är ett jättekomplex som har ALLT du vill ha. ALLT! Toapapper, schampoo, skor, TV-apparater, barnsängar, basketbollar, papper, spisar, mat, vin, guldfiskar, blommor, sängkläder, klädnypor, kinesisk snabbmat, torkade ankhuvuden- you name it! Det är helt fantastiskt jobbigt att gå runt i wallmart opch ungefär lika fantastiskt svårt att inte handla någonting. Det gick inte att låta bli idag heller, såklart inte. Började med att jag hamnade på klädavdelningen. Jag har egentligen försökt att undvika den lite då jag känner att det är lite Domus á la 70tal på dom kläderna. Ni vet, alla fick Levis jeans 501 or utom Jonas Gardell som fick Domus jeans på rea. Men det jag har köpt på Wallmart, kappa och lite underkläder, har varit favoritplagg och jag har mer och mer kännt hur Wallmarts naglar liksom kryper längre och längre in under skinnet på mig. Och så idag kapitulerade jag och slängde mig in på klädavdelning. Det som lockar, förutom galet billiga priser, är att man slipper ha någon som går bredvid och försöker sälja saker till en. Alltså, ni förstår inte hur frusterande det är! Och grejen är att dom, på engelska, inte kan förmedla någonting som helst vettigt, utan dom bara går bredvid och tar tag i allting som man tittar lite förlänge på alt rör vid och säger saker som dom kan på engelska; Pretty. This very beautiful. This one good. I like. Pretty. This one good. Nice color. Blue. White. Black. Long. Osv osv osv. Så otroligt irrelevanta saker och ibland vill jag bara skrika att TACK DET RÄCKER men det går ju inte för sig. Men på Wallmart slipper man det då det är en stor affär och en miljon människor, så det är ingen som hinner gå omkring och vara svans. Dessutom tror jag inte dom har den policyn där heller. Jag hittade iallafall ett par nya träningsbyxor (trekvarts långa, mörkblåa med en fräsig rand på ena låret för 40 kronor), en blå tunika (40 kronor) en rosa t-shirt (20 kronor) och en grå t-shirt med pågfågelmönster (50 kronor).



Fina saker va?

Så, för att återgå till det som rubriken faktsikt indikerar om att det här inlägget ska handla om; blommor. Jo, för när jag stod i kön och väntade på att det skulle bli min tur så såg jag i ögonvrån att dom sålde krukor och blommor och diverse precis bredvid mig (jag är alltså fortfarande inne på Wallmart). Så jag får någonting av längtan till att plantera blommor (nu när våren kommer och jag har ju en stor balkong!) Så jag stångade mig dit. Och allting var ju, såklart, billigt som tusan här också. Åh, det var så roligt! Men jag kan ju ingenting om blommor så jag tog lite frön som såg fina ut på måfå (har ju ingen aning om vad det var heller) men bilderna var tilltalande. Köpte krukor (för 80 öre styck) och blommjord i en praktiskt 400 grams förpackning för 4 kronor. Och en jättesöt lite vattenkanna för 10 kronor och en liten spade



Sen så gick jag hem och tog reda på vad jag hade köpt. Det visade sig vara frön för; Primula, Viol, Lejongap och Cineraria. Tydligen inte det allra lättaste för en som odlar för första gången med hjälp av råden och bilderna på kinesiska förförpackningar. Men men, det ska nog bli någonting som gror hoppas jag! Jag ska tillbaka i morgon har jag bestämt och köpa lite flera fröer (en påse kostar 1-3 kronor) och välja lite mer lättodlade blommor och kanske någon grönsak? Är inte typ ringblommor, någon slags blomserböna (?), luktärt och gurkört lätta att "få upp"? Vill ju att det ska bli någonting som tittar upp. Mamma och Nannie, finns det någonting idiotsäkert? (alla som har förslag är naturligtvis så välkomna så med svar, jag har kanske en riktig botaniker till läsare?). Kul var det iallfall och nu hoppas jag bara att violerna (som står mörkt och svalt) ska komma om en 7-10 dagar. Tänk vad kul om det faktiskt kommer lite groddar! Sen ska jag plantera dom, om det blir någonting, i större krukor och sätta på min balkong. Och sen när det är soligt och mysigt kan man sitta där och läsa eller sola med lite blommor som sällskap, yey! Har även funderat på att köpa mig lite fiskar (man kan få 5-6 stycken färgglada för 5 kronor på backgate) men jag kan inte bestämma mig för om det är humant att om 4 månader släppa ut dom i sjön. Dom bor iofs i plastpåsar och vissa är döda redan när dom försöker sälja dom så 4 månader väl omhändertagna kanske kan vara ett riktigt fint fiskliv? Och sen som sagt blir det sjön med hopp om överlevnad. Vad tror ni?

Nog svammlat, nu ska jag gå och äta frukost!

Puss och kram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0