Söndag med sol

Hej vänner!

Idag visar termometern på 25 grader och solsken, så jag har dagen till ära shorts och solglasögon, det är vår här i Ningbo och för en gångs skull är det inte så fuktigt i luften, riktigt skönt med andra ord! Så, vad har hänt annars? I fredags var jag bjuden på lunch av några kompisar på ett taiwanesiskt (heter det så?) ställe. Riktigt god mat! Och på något sätt hade tjejerna som bjöd mig och Sofia lyckas få tag i en kupong så att dom fick 50% på hela beställningen, så vi fick smaka på en massa massa mat! I Kina är räknas ju Taiwan som en provins till Kina och inte som ett eget land. Så min kompis Susan sa att hon tyckte Taiwaneser var lite uppblåsta och högfärdiga och att dom tror att dom är ett eget land. Jag vet inte riktigt vad jag ska svara på en sån sak, att hela världen ser på dom dom ett eget land förutom Kina? Konstigt det där. Är ju lite som med hongkong också, Kina vägrar släppa taget. Sen hade vi ett långt samtal om Mao Ze Dong för Susan tyckte det var så orättvist och märkligt att vi i västvärlden jämför honom med Hitler och inte ser någonting av allt det bra som han har gjort för Kina. För Mao är ju verkligen en gud här, så det är klart att helt fruktansvärd kan han ju inte ha varit? Hon menade på att han enade ett land i kris och fick kineserna att kämpa tillsammans. Och visst, så är det väl kanske men blir det då legitimt att döda människor? Att förbjuda nöjen och ta bort allting som inte är arbete och "göra rätt för sig"? Måste verkligen beställa hem en ordentlig bok i ämen och sätta mig in lite mer i frågan, för som jag sagt tidigare, så har jag inte stött på en enda kines som inte vill ha tillbaka Mao. Så någonting fint måste han ju ha gjort. Susan hade också photoshoppat en blid på mig och satt dit ett litet Mao citat;



Det står "Hao hao xue xi, Tian tian xiang shang" Och det betyder typ; Study hard and things will get better everyday. Så nu vet ni det. Det var liksom sånt som Chairman Mao planeterade in i det kinesiska samhället, och det är väl inget fel med det. Har hört tusen sånna här citat från honom, dom sitter uppsatta runt om på mitt campus lite överallt. Så man inte ska glömma.

Nå, tillbaka till maten. Jag har tagit en massa bilder och så har Susan gett mig sina, hon har en flashig jättestor systemkamera, så det blir ett litet bildregn!




Det här är glass som man får till maten. Den svarta är gjord på sesamfrön och den andra är jordnötter. Den svarta här helt oätlig och den andra är god. Lite stark i smaken, som fryst jordnötssmör, så man kan inte äta så himla mycket innan man tröttnar. Men absolut helt okej!



Det närmst kameran är rullat sjögräs, ingen höjdare om jag får säga det själv. Mitten är en variant på "1000 årigt ägg" som jag har skrivit om förut, smakar... ägg. Sen är det kallpressad tofu som inte smaka speciellt mycket om jag ska vara ärlig. Tycker bättre om varm.



Det till väster är räkbollar med annanas, annanasen var jättegod och låg i någon slags röra med sesamfrön. Sen var det en heltstekt fisk. Säkert god. Det gröna visste dom inte var det var för grönsak med den var supergod och smakade en massa vitlök (äntligen!) så jag var böjd och glad. Vi hade även en jätegod nudelrätt med massa grönsaker och svamp i och en "kong fu tofu" som var jättestark men supergod. Men dom fastande inte på bild.



Jag drack en färskpressad vattenmelons dricka (utan kärnor) med cocosmjölk och "pearls" i. Ingen kan förklara för mig vad "pearls" är men dom är goda och smakar lite kola.



Sen började det regna helt hyteriskt och åska och blixtra. Så mina sandaler som jag valt dagen till ära (nästan 30 grader den dagen) kändes lite... fel. Men en sväng på H&M och sen en taxi hem senare så var det inte så synd om mig längre. Trevlig dag!

Nu ska jag gå och handla lunch, är sugen på dumplings. Som vanligt. Fast vänta! Jag har ju frysen full med egengjorda dumplings! Haha, det ska jag äta! Gott!

Puss och kram!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0