Måndag

Hej vänner!

Vilken seg dag jag har haft idag, blä. Skola mellan 10-14 och sen bara städat, spelat lite basket och pluggat. Inge kul alls. Och så har jag varit på Wanda och försökt att hitta en extern hårddisk, men den enda som dom hade kostade 800 kronor och hade större minne en hela min dator, och så mycket har jag inte som jag vill lägga över. Emma, tror du att du kan köpa en åt mig och ta med när du kommer till Kina? Skule uppskattas. Apple har en 260 GB som kostar typ 350 kronor, deal?
Roligare var det i lördags när jag blev bjuden på fika på en restaurang som heter "Indien leaf"




Stället ligger i Laowai tan och har ett riktigt bra utbud av Indiska rätter. Då jag var där med Ibrahim som är från Pakistan (pakistan och indien talar nästan samma språk och har nästan samma kultur/seder) så han valde ut mat som är god och visade hur man ska äta "påriktigt" dvs med händerna och med massa bröd. Sjukt gott var det och väldigt mättande, vi beställde in alldeles för mycket mat, men det var okej i och med att det inte är så dyrt här.




Någon kycklingrätt som Ibbe beställde in. Jag smakade lite av grönsakerna i och den var lite för stark för min smak, men väldigt god.



Det här var någon slags kikärtscurry, så sjukt god. Massa kryddor och någon slags röd currypasta i. Och så rödlök såklart. Jag tog faktiskt den här rätten bara för att den på bilden hade massa lök, haha.



Det här hette Daal och är någonslags röra som man doppar brödet i. Också väldigt gott och väldigt smakrikt. Tror det var en massa koriander i också, och det är typ min nyfunna favoritkrydda, så jag åt en massa av den där.



Den här fick man in gratis och Ibbe tycker inte om yughurt-röror av någon anledning. Tur för mig tänker ni men så var de tinte riktigt i och med att jag fortfarande är mjölkallergiker (det gör sig inte så ofta påminnt här i Kin adå den kinesiska maten aldrig innehåller komjölk). Men efter den här kan vi fastslå att allerigsk är jag. Punkt.



Smaksatt ris med grönsaker (kunde också väljas med kyckling) och ärtor. Väldigt gott. Älskar att äta Indiskt för att färgerna på maten gör att man blir så glad! Känns som att äta en förgpalett!



Så här jobbar man alltså. Upp med det man tycker om på tallriken och sen tar man en bit bröd och joxar in det i munnen. Väldigt praktiskt och gott. Blir det lite för rinnigt så kan man alltid hjälpa till med skeden så man får i sig allt det gottiga.

Mätt som tusan var jag efteråt, för som ni ser så överskattade vi våran förmåga att äta.

Puss och kram


Kommentarer
Postat av: Birgitta Westerman

Hej igen Tove! Man blir riktigt hungrig när man ser bilderna, och dina beskrivningar av maträtterna. så kul att Emma kommer och hälsar på !!

Kramar farmor

2011-04-19 @ 20:24:02
Postat av: Emma

Jag tycker också det är kul att Jag ska hälsa på! Kanske kan jag kirra det. Skype någon dag? F.ö så tycker jag du är väldigt hård mot ditt hår, det är inte alls så ångest som du säger att det är. punkt. Det var nog allt.. nej just SKYPE! hellst nu, men om 30 minuter går det också bra.

2011-04-20 @ 11:27:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0