Dumplingfest!

Hej vänner!

Allt bra med er? Själv är jag mätt som tusan, känns som att jag rullar fram. Jag hade varit och spelat lite basket precis bakom vår skola och var på väg hem då Sofia och Susan ropade på mig från Sofias fönster, dom gjorde dumpling och tyckte jag skulle vara med! Glad i mat som man är sa jag ju inte nej utan slängde mig upp till Sofias lägenhet. Dumplings är alltså degknyten med fyllning som man antingen kokar, ångskokar eller steker, man kan har olika fyllningar i. Dom som vi hade igår till vårat förfogande var;





Pork, selleri, rödlök, soya, salt och vinäger.



Och så det vegetariska som bestod av en grönsak som smakar som en balndning av vårlök, purjolök och dill. Sen var det även svamp, ägg, soya, vinäger och olja i.



Sen var det bara att börja vika dom. Tjejen på den första bilden kommer från norra kina och hade ett special sätt att vika dumplings på som hennes mormor hade lärt henne. Och nu har hon lärt mig! Kände mig riktigt häftig när jag väl fick in snittsen, det är jättekul och lite pilligt. Vi hade gjort alldeles för mycket fyllning så jag och Susan blev tvugna att gå till backgate för att köpa mer dumplingskin. Susan tyckte jag skulle fråga för att dom aldrig skulle våga säga nej till en utlänning, och det gjorde dom inte heller, så vi fick med oss ett helt kilo till för 8 kronor.



Det blev väldigt mycket dumplings i och med att man äter kanske 10-15 var och vi gjorde typ 200. Men dom går utmärkt att frysa (innan man kokar dom såklart) så jag har säkert 30 vegetariska dumpling i frysen nu som det bara är att koka när andan faller på.





Kokas gör dom med fördel i en stor kastrull med mycket vatten och inte för många dumplings. Om man tar en massa så klibbar dom i hopp sig och går sönder, och det vill man inte. Sen har man en buljong som man lägger dumpling i när dom är färdig kokade. Sen heller man lite chilipasta och vinäger i såsen och sen äter man. Så himla gott! Jag lovar att jag ska ha dumplingparty med alla som vill när jag kommer tillbaka till Sverige, jag tror ni kommer tycka om det lika mycket som jag gör.

Puss och kram

Kommentarer
Postat av: mamma

Ja det låter skoj!! Kul att det är fart på bloggen igen!! Nu äntligen fredag och det ser ut att bli härligt väder i helgen!! Solstolen åker nog fram! Puss gullunge <3

2011-04-15 @ 19:12:13
Postat av: Birgitta Westerman

Ja, jag kommer direkt!!!! va kul det är att du tar så mycket kort också! Tycker att jag lärt mig så mycket. Idag är det fint vårväder, ovh kastanjen utanför fönstret håller på att slå ut! Kramar från farmor

2011-04-17 @ 08:26:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0